Blog van de oudercontactpersoon

Beste ouders en/of verzorgers,
 
Welkom op de nieuwe website en op mijn blog!

U kent mij allemaal als “Juf Mary” de oudercontactpersoon van basisschool De Viersprong.
Ik wil graag een blog gaan bijhouden op onze nieuwe website. Een blog is een pagina waar u regelmatig alellerlei informatie aantreft. Vanaf nu kunt u hier regelmatig nieuwe informatie vinden over allerhande zaken.

Graag deel ik informatie met u over Triple P, opvoeden en andere zaken die gerelateerd zijn aan De Viersprong. Zoals bijvoorbeeld de Ouderraad, de thema’s van de koffieochtenden en een korte samenvatting van de koffieochtenden, over computercursussen in de bibliotheek, gezonde voeding, bedtijden etc. Ook zal ik regelmatig informatie met u delen over het overblijven.

Al deze informatie is bedoeld voor ouders en/of verzorgers van de kinderen van onze school. Ik hoop van harte dat u het leuk vindt om mijn blog te bezoeken en dat u veel zult hebben aan alles wat hierop staat vermeld.

Heeft u ideeën voor mijn blog? Dan vind ik dat fijn om te horen en daarom is er ook een ideeën box. Hier kunt u uw ideeën, opmerkingen en/of suggesties achterlaten.

Ik hoop dat u mijn blog regelmatig zult bezoeken en dat u veel zult hebben aan de informatie die ik met u deel.


10-04-2018
 

                        Computerlessen voor ouders


Deze week geef ik jullie op mijn blog informatie over de computercursussen die georganiseerd zijn voor ouders van leerlingen van De Viersprong. Deze cursussen waren bedoeld voor de ouders van de leerlingen van groep 5 en 6.

Eerder dit jaar was de cursus voor ouders van leerlingen van groep 5 en de afgelopen weken heeft de cursus voor ouders van leerlingen van groep 6 plaatsgevonden. Bij deze cursus waren ook twee ouders van leerlingen van groep 5 bij aanwezig, omdat zij er de vorige keer niet bij konden zijn, maar toch geïnteresseerd waren.
 
Deze computercursus bestond uit drie ochtenden en had als doel de ouders te leren hoe zij hun kinderen zouden kunnen helpen met het maken van hun huiswerk. Bij ons op school wordt er huiswerk gegeven voor Gynzy kids, Bloon en Nieuwsbegrip.      
 

                 bloon.nl                 


Er is ook aandacht besteed aan de computerprogramma's Word  en PowerPoint. Onze leerlingen hebben deze programma's nodig om een boekbespreking of een spreekbeurt te kunnen maken. Bij een spreekbeurt is het handig als zij een PowerPoint presentatie kunnen maken, zodat zij deze tijdens de spreekbeurt als beeldmateriaal kunnen gebruiken om dingen te laten zien. Dat maakt ook het uitleggen veel gemakkelijker. Daarnaast hebben zij Word nodig om tekst te kunnen invoeren bij de presentatie. Ook dit is aan de aanwezige moeders uitgelegd.

Het was echt leuk om te zien hoe enthousiast de deelnemers waren. Zij hebben veel opgestoken van deze cursus. Ook hebben zij nu een beter idee wat kinderen allemaal moeten doen om een boekbespreking en/of een spreekbeurt te kunnen voorbereiden, maken en houden.   

In de bibliotheek in Het Gebouw worden ook andere computercursussen gegeven vaak per onderdeel. Er is bijvoorbeeld een cursus voor als u helemaal nog geen ervaring heeft met de computer. Deze cursus heet “Omgaan met de computer en internet”. Er is ook een cursus om te leren werken met de programma's Word en PowerPoint.

Het is verstandig om deze cursussen te volgen. Tijdens de cursus wordt er uitgebreid uitleg gegeven over deze programma’s en u heeft er altijd iets aan. Zeker als uw kinderen nog op de basisschool zitten.

Ook is er een interessante en handige cursus om te leren om gaan met de DigiD. Tegenwoordig moet er veel via de computer worden geregeld. Wanneer u bijvoorbeeld een (nieuw) paspoort wilt aanvragen, moet u tegenwoordig een afspraak maken bij de gemeente via het internet. Er zijn tegenwoordig steeds meer zaken die u moet regelen via uw DigiD.

U kunt zich voor deze cursussen aanmelden bij Fatiha in de bibliotheek.

 
                                     
    
Vandaag was helaas de laatste les van de computercursus die speciaal voor ouders van de Viersprong werd georganiseerd. Wij zijn van plan om deze cursussen in het nieuwe schooljaar nog een aantal keren geven. De moeders die regelmatig aanwezig zijn geweest, hebben allemaal een certificaat ontvangen.

Wanneer er weer een nieuwe cursus zal starten, zal dit weer in de Om-de-Weekbrief worden vermeld. Hopelijk zijn er dan meer ouders die interesse en de mogelijkheid hebben hieraan deel te nemen.

Deelname aan deze computercursus is gratis!
 


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
03-04-2018


Triple P
Deze keer wil ik u iets vertellen over Triple P. Triple P is een programma waarbij problemen op school worden besproken en wat u als ouder in geval van dit soort problemen zou kunnen doen. U krijgt tips waarmee u uw kind kunt ondersteunen en hoe u de school hierbij zou kunnen helpen. Soms is niet meteen duidelijk wat het probleem preciesis bij kinderen die problemen op school ervaren. Voor ouders kan het handig zijn tips te krijgen om erachter te komen waarom er problemen zijn ontstaan en ook dat deze mogelijk zijn op te lossen.

Problemen op school
 De meeste kinderen gaan met plezier naar school. Toch is er ook een groep kinderen die school niet leuk vindt en de boel op stelten zet. Deze kinderen luisteren niet naar hun leerkracht, leiden anderen af van hun werk en maken snel ruzie met hun klasgenoten.

Waarom zijn er problemen op school?
  • Kinderen kennen of begrijpen de schoolregels niet goed.
  • Soms worden kinderen per ongeluk beloond voor ongewenst of lastig gedrag: ze krijgen extra aandacht van de juf, klasgenoten lachen of ze komen onder hun schoolwerk uit.
  • Ongewenst gedrag kan ook een signaal zijn dat een kind problemen heeft met schoolwerk. Voor een kind met weinig zelfvertrouwen of als hij/zij moeite heeft met de leerstof, kan storend gedrag een excuus zijn. Voor andere kinderen is het schoolwerk misschien te gemakkelijk en vloeit het gedrag voort uit verveling.
Wat kun je eraan doen?
  • Praat met uw kind, vraag wat er wel en niet goed gaat op school. Begin niet te preken, maar vraag of uw kind zelf ideeën heeft om het probleem of de problemen op te lossen.
  • Bespreek het probleem met de leerkracht en maak hiervoor een aparte afspraak, bijvoorbeeld na schooltijd. Luister naar zijn/haar verhaal en vertel hoe uw kind zich thuis gedraagt, zodat de leerkracht hem/haar beter kan begrijpen.
  • Maak samen met uw kind een plan van aanpak voor één week en voer dat uit. Gebruik hierbij de suggesties van de leerkracht. Zo kunt u bijvoorbeeld met uw kind afspreken dat u toezicht zal houden bij het maken van huiswerk. Uw kind vindt het misschien ook fijn als u naast hem/haar zit bij het maken van het huiswerk.

Als uw kind lastig gedrag blijft vertonen, kunt u met een puntensysteem gaan werken. In de klas verdient hij of zij een minimaal aantal punten per dag, bijvoorbeeld vijf punten. Wanneer hij/zij een bepaald aantal punten extra heeft verdiend, krijgt hij/zij een beloning, bijvoorbeeld zijn/haar favoriete toetje. Als het minimum aantal punten niet gehaald is, wordt er een voorrecht ingetrokken: bijvoorbeeld even niet computeren. In overleg met uw kind en de leerkracht bepaalt u wat de beloningen en straffen zijn. Neem nooit verdiende punten af.
 
Belonen
Als ouder weet u wat uw kind leuk vindt, zodat u een gepaste beloning kunt bedenken. In gezinnen met meerdere kinderen komt het misschien niet zo vaak voor dat een kind individueel iets gaat ondernemen met één van de ouders. Dat is natuurlijk begrijpelijk, maar soms is het ook belangrijk dat u alleen iets met uw kind onderneemt in plaats van dat ook andere kinderen van het gezin meedoen of meegaan. Even een momentje samen met een ouder is voor sommige kinderen al een beloning.

Sommige ouders denken bij een beloning vaak aan iets wat geld kost. Maar een beloning hoeft helemaal geen geld, of niet zoveel geld, te kosten. U kunt uw kind al belonen door bijvoorbeeld een keer samen koekjes te bakken of samen gezellig naar een film te gaan kijken. Ook kunt u als beloning met uw kind naar de kinderboerderij gaan, een wandeling in het bos maken of naar het strand gaan. Het is nu lente en het weer zal waarschijnlijk snel beter worden. Kinderen vinden het ook heerlijk om naar het strand te gaan. Ook al is het niet zo warm, u kunt altijd met uw kind naar het strand gaan en een schepje en een emmertje meenemen. Lekker wandelen op het strand en samen schelpen zoeken. Wanneer de temperatuur goed is, kunt u ook een schepnet meenemen en proberen om garnalen in de zee te vangen. Katwijk, Noordwijk en Wassenaar zijn plaatsen die niet zover van Leiden vandaan liggen. Met de auto ben je er in ongeveer een kwartier. Daarnaast zijn de stranden ook goed bereikbaar met de bus. Binnenkort is het meivakantie, een mooie gelegenheid om een keer met de kinderen naar het strand te gaan.

U kunt uw kind ook belonen door bijvoorbeeld een tentje in de slaapkamer neer te zetten, waarin uw kind dan mag slapen. Er zijn verschillende kleine kindertentjes te koop. Afgelopen weekend zag ik bij de Blokker een kindertentje met aan de binnenkant Glow-in-the-Dark figuren. Deze figuren lichten op in het donker.
Kinderen vinden het vaak erg spannend om in een tentje te slapen en wanneer er ook nog Glow-in-the-Dark figuren aan de binnenkant van de tent zitten, wordt dit helemaal een belevenis.

Daarnaast vinden kinderen het vaak leuk wanneer u een gezelschapsspelletje met hen speelt, gewoon op een woensdagmiddag of op een zondagmiddag. Deze spelletjes kunnen ook samen met de andere gezinsleden gespeeld worden.

Wanneer u geld uit wilt/kunt geven, kunt u uw kind natuurlijk ook belonen door een keer een ijsje met hem/haar te gaan eten of buiten gezellig iets te gaan eten of drinken.
 
Zoals u kunt lezen, zijn er genoeg mogelijkheden om kinderen te belonen zonder dat dit (veel) geld hoeft te kosten.


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
22-03-2018

Suiker in frisdranken
Deze week wil ik een stukje schrijven over het meegeven van pakjes drinken voor de pauzes op school. Er wordt bijna geen schoolmelk gedronken op school, wat echt jammer is. Zoals u hieronder kunt lezen, is melk een gezond alternatief voor andere pakjes drinken, omdat er in dit soort pakjes drinken veel suiker toegevoegd is. Melk of melkproducten zijn belangrijk voor een goede gezondheid.

Vroeger dronken bijna alle kinderen melk op school. De laatste jaren is het aantal kinderen dat nog melk op school drinkt enorm gedaald. Tot ongeveer drie jaar geleden waren er nog maar 5 á 6 kinderen die gebruik maakten van schoolmelk. De melk werd naar school gebracht door een vrachtwagen die langs een aantal scholen in de regio ging om schoolmelk te leveren. Op dit moment krijgen wij helaas geen schoolmelk meer geleverd omdat er te weinig kinderen zijn die er gebruik van willen maken. Wij vinden het erg jammer dat de melk vervangen is door de andere pakjes drinken.

Hieronder ziet u een overzicht van hoeveel klontjes suiker er in de producten zitten. In dit overzicht wordt ook uitgelegd dat er in sommige frisdranken geen suiker zit, maar wel zoetstoffen die weer niet goed voor de tanden zijn. Ook is er onderzoek gedaan naar het effect van zoetstoffen. Uit onderzoek is gebleken dat het gebruik van zoetstoffen de eetlust opwekt; je krijgt er dus trek van. Waarschijnlijk zult u, net als ik, schrikken van de hoeveelheid suikerklontjes in deze producten. Op deze manier wordt echter beter zichtbaar hoeveel suiker uw kind binnenkrijgt met twee pakjes drinken per dag. Vaak krijgen de kinderen thuis ook nog frisdrank, sap of limonade.

Vorige week kwam er een ouder naar mij toe die mij vroeg of er tijdens de pauzes geen water gedronken kan worden. Wij hebben dit nu niet als schoolbeleid, maar dat zou natuurlijk wel schoolbeleid kunnen worden.
Dit onderwerp is al eens eerder in de ouderraadvergadering ter sprake gekomen. Toen werd er ook door de leden van de ouderraad gevraagd of het niet mogelijk was dat de kinderen alleen maar water drinken op school. Dit wordt nu teruggekoppeld naar de Medezeggenschapsraad. Het zou goed zijn als de kinderen in plaats van pakjes drinken nu water, melk of karnemelk gaan drinken.

Suiker kan ook effect op het gedrag van kinderen hebben. Wanneer kinderen veel suiker binnen hebben gekregen, kunnen zij erg druk worden. Dit is nog een reden om de kinderen water te laten drinken in plaats van pakjes drinken. Daarbij komt ook nog dat je van drankjes waar veel suiker in zit nog meer dorst kan krijgen. Water en thee zijn betere dorstlessers.

Natuurlijk vinden kinderen zelf de pakjes drinken heerlijk en is het ook niet erg als zij af en toe een dergelijk pakje mogen opdrinken. Het probleem zit hem in de hoeveelheid suiker die zij op een dag binnen krijgen als er bij de pauzes ook alleen maar dit soort pakjes gedronken worden.
Ook is het voor de kinderen die alleen water mee krijgen van hun ouders vaak vervelend als een ander kind in de klas wel pakjes drinken mee krijgt en zij niet, maar sommige kinderen zijn er al aan gewend dat zij water mee krijgen. Wanneer alle kinderen water drinken tijdens de pauzes zal dit ook snel over zijn.

Water en thee zonder suiker zijn de perfecte dorstlessers. Kijk maar eens op deze foto hoeveel suiker er in een glas sap of frisdrank zit.

                                                

Zoete drankjes zonder suiker

In sommige pakjes drinken zit geen suiker, maar ze smaken wel zoet. Op de verpakking staan dan termen als 'light’, ‘0% suiker’ of ‘zero’. Om het zoet te maken, gebruiken fabrikanten zoetstoffen. Die bevatten dan wel geen calorieën, maar toch is het beter om je kind gewoon water te geven. Het zuur in light-dranken kan namelijk het tandglazuur aantasten. Hierdoor ontstaat er tanderosie. Ook raken kinderen gewend aan een zoete smaak vanwege de zoetstoffen die erin zitten. 

Hoeveel suiker zit er in pakjes drinken?

In zoete dranken zoals aanmaaklimonade, diksap, sap en frisdrank zit veel suiker. En dus ook veel calorieën.Kijk maar eens in het plaatje hoeveel suikerklontjes er in de verschillende drankjes zit. 

Suiker in vruchtendranken
                                                                          

Suiker in frisdranken
                                                                          

Suiker in zuiveldranken
                                                                           

  Suiker in dranken met zuivel
                                                                            


Afspraken maken

Af en toe een zoete drank geven of nemen is geen probleem, maar maak er duidelijke afspraken over. Geef bijvoorbeeld op een vast moment één zoet drankje, zoals bijvoorbeeld op zaterdag of zondag. Zo went je kind er ook aan dat op andere momenten water en thee de standaard zijn. 
 
Tiptops voor water
                                                              

Tip 1: Pimp het water
                                                                                                   
  • Serveer water in een kan met muntblaadjes of komkommer. Je kunt een glas water ook versieren met een schijfje sinaasappel of citroen. Een paar stukjes fruit is al genoeg. Omdat de zuren uit fruit niet goed zijn voor het gebit van je kind, kun je water met fruit erin beter niet al te vaak geven. 
  • Doe er een leuk rietje of fleurig parasolletje in.
  • Maak ijsklontjes met een blaadje munt of basilicum, fruit zoals een framboos, druif of blauwe bes. Doe het ijsklontje in een glas water.

Tip 2: Ga voor bijzondere thee

Er zijn tegenwoordig veel theesoorten, met munt, met vruchten of thee met kruiden. Deze thee kan in de zomer. ook koud gedronken worden. U kunt de thee laten afkoelen en in de koelkast zetten. Of u kunt er een ijsblokje in doen. Zo heeft u ook in de zomer een heerlijke dorstlesser. In de winter is het heerlijk om de thee warm te drinken. Het is natuurlijk wel belangrijk dat ook in de thee geen suiker wordt gedaan. Sommige theesoorten smaken van zichzelf al zoet.
 
Geef steeds groene of zwarte thee met andere smaken. En experimenteer eens met speciale soorten thee. Koop de theekruiden los in een speciaalzaak en meng er op los! Maar ook de ‘gewone’ zakjes thee zijn eenvoudig bijzonder te maken. Wat denk je van sinaasappelthee met een kaneelstaafje en een schijfje citroen of groene thee met verse munt? Of maak het uiterlijk bijzonder door samen met je kind eerst het theelabeltje te versieren. Je kunt ook op de Engelse toer gaan en warme halfvolle melk toevoegen.
 

Etiketten checken

Op het etiket van dranken kun je zien hoeveel calorieën er per 100 milliliter inzitten. Bedenk dat in een bekertje ongeveer 150 milliliter past en in een longdrinkglas 250 milliliter. En laat je niet afleiden door allerlei kreten op pakken drinken. Denk aan ‘zonder toegevoegd suiker’, ‘natuurlijk’, ‘puur sap’ of ‘met extra vitamine C’. Blijf kritisch, want deze termen zeggen niets over het aantal calorieën dat in een drank zit. En extra vitamines via drinken heeft je kind niet nodig als hij gezond eet.


Elke dag magere of halfvolle melk

Melk is vooral belangrijk door calcium en de vitamines B2 en B12. Kies het liefste de halfvolle of magere varianten. Karnemelk is ook een goede keuze. Geef je kind niet meer melk dan hij nodig heeft, anders heeft je kind misschien minder trek in eten. In plaats van melk kun je ook halfvolle of magere yoghurt of magere kwark geven, bijvoorbeeld als toetje.

Mag je kind geen zuivel gebruiken dan zijn sojadranken met toegevoegd calcium en vitamine B12 een alternatief. 
Zo ziet u dat er genoeg alternatieven zijn om de frisdranken en pakjes te vervangen. De kinderen raken ook snel gewend aan de verandering.
 



----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
13-03-2018

Het gebruik van computers, tablets en mobiele telefoons

We kunnen er tegenwoordig niet meer omheen. De computer, tablet en mobiele telefoon zijn niet meer weg te denken uit ons leven. Er moet tegenwoordig ook veel digitaal worden geregeld en daarnaast is het heel handig om dingen te kunnen regelen via het internet. Verder is het ook gewoon leuk om de computer of tablet of telefoon te gebruiken, aangezien er van alles te doen is op het internet: de kinderen spelen graag spelletjes en kijken graag naar video’s op You Tube.

Toch zitten er ook nadelen aan het (vele) gebruik van deze apparaten. In de voorjaarsvakantie was er in het NOS journaal een item over de verkoop van brillen. De verkoop van brillen is de afgelopen jaren gestegen en zal ook in de toekomst verder stijgen. Dit zou komen door het gebruik van beeldschermen. Het is dus goed om uw kinderen in de gaten te houden wanneer zij vaak achter een beeldscherm zitten. Vooral bij jonge kinderen is het belangrijk dat zij niet te lang achter een beeldscherm zitten. Eén uur per dag is meer dan genoeg. U kunt er beter voor zorgen dat uw kinderen een gezelschapsspel doen, gewoon met speelgoed spelen of een boek lezen. Natuurlijk willen kinderen ook zelf graag op de computer, tablet of met de telefoon spelen. Dit mag ook, maar zorg ervoor dat ze dit niet te lang achter elkaar doen.

Wanneer kinderen ouder worden, zullen zij meer gebruik gaan maken van deze apparaten. Ook op het voortgezet onderwijs wordt er van leerlingen verwacht dat zij een computer of laptop hebben om hun (huis)werk te maken en zullen zij vaak achter een beeldscherm zitten omdat zij dit ook leuk vinden.  Goed dus om even bij het gebruik stil te staan.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
De koffieochtend van maandag 12 maart j.l.

Dit keer werd tijdens de koffieochtend het belang van voorlezen behandeld. Sandra van de bibliotheek heeft laten zien hoe u  kunt voorlezen. Zij heeft interactief voorgelezen. Dit betekent  de kinderen bij het voorlezen worden betrokken door hen vragen te stellen tijdens het voorlezen. Sandra heeft drie boekjes voorgelezen, waarbij zij de ouders uit de zaal betrok. Dit deed zij heel goed en de ouders  deden actief mee. Bij het boekje “Ssstt de tijger slaapt” vroeg zij bijvoorbeeld of één van de ouders even over de neus van de tijger in het boekje wilde aaien, zodat de tijger kon gaan slapen. Vervolgens vroeg zij aan een vader of hij over de buik van de tijger in het boekje wilde aaien. Het was leuk om te zien hoe je actief kunt voorlezen. Er waren ook vier kinderen van verschillende leeftijden aanwezig. Alle vier de kinderen vonden het leuk om voorgelezen te worden en ook zij deden actief mee.

Lily van de bibliotheek heeft vervolgens nog wat extra tips gegeven. Het is belangrijk dat u samen met uw kind in de bibliotheek boekjes gaat uitkiezen. U kunt dan ook uw voorkeur voor een boekje aangeven, zodat het ook voor u leuk is om het voor te lezen. Een jong kind dat niet is voorgelezen, heeft een woordenschat van ongeveer 1500 woorden en een kind dat wel is voorgelezen, heeft een woordenschat van ongeveer 3500 woorden. Dit is dus een groot verschil. De woorden die in de boekjes staan vermeld, gebruikt u namelijk niet in het dagelijks leven. U ziet dus dat het erg nuttig is om uw kind(eren) voor te lezen. Op deze manier krijgt uw kind zelf ook (meer) plezier in lezen.

De meeste kinderen vinden het vaak leuk om te worden voorgelezen. Daarnaast is het ook gewoon een leuke manier om gezellig iets samen papa of mama te doen. De meeste kinderen zijn al lid van de bibliotheek, zodat zij gratis boekjes kunnen lenen. Is uw kind nog geen lid van de bibliotheek, dan kunt u uw kind lid maken.

Meester Guillermo heeft nog iets gezegd over het gebruik van de bibliotheek. U bent altijd welkom in de bibliotheek met uw kinderen, maar het is dan wel de bedoeling dat u zelf op uw kinderen let. Het is niet de bedoeling dat u zelf boodschappen gaat doen en de medewerkers van de bibliotheek op uw kinderen laat passen. Deze mensen zijn geen oppas, maar bibliotheekmedewerkers!

Dit geldt ook voor de aula, de centrale ontmoetingshal. Veel ouders blijven vaak nog even gezellig in de aula samen kletsen terwijl hun kinderen door de aula en door de bibliotheek rennen. Ook hier is het de bedoeling dat u hier op uw kinderen past en bij u houdt.

Het was weer een leerzame en leuke koffieochtend met een grote opkomst. Wij zijn altijd erg blij met uw aanwezigheid en hopen u de volgende koffieochtend weer te zien!
 
 
 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
20-02-2018

Deze week een korte samenvatting van de koffieochtend van maandag 19 februari 2018:

Het onderwerp van de koffieochtend van afgelopen maandag was taal. Logopediste Diane de Beer was onze gastspreker. Zij heeft uitgelegd dat het belangrijk is om taal bij uw kinderen te stimuleren. Dit kunt u doen door veel met uw kind te praten, wat al begint als uw kind nog een baby is.

Diane heeft twee filmpjes laten zien waarbij getoond werd wat goede manieren zijn om met uw kind te communiceren, zoals bijvoorbeeld bij het planten van zaden. Hierbij benoemt u wat er gedaan moet worden om de zaden te planten en hoe de gebruikte materialen heten, u legt dus uit wat u doet en hierbij gebruikt.  Ook is het belangrijk dat uw kind de kans krijgt om zelf vragen te stellen en dingen te benoemen. U zou uw kind kunnen helpen door bijvoorbeeld vragen te stellen. Kinderen leren woorden door deze herhaaldelijk te horen. Een kind moet een woord ongeveer acht keer gehoord hebben voordat hij of zij dit kan onthouden.

Het andere filmpje ging over een moeder die samen met haar kind in de keuken bezig was om een lunch te bereiden. Zij benoemde hierbij alle ingrediënten die zij voor de lunch nodig hadden. Er werden worstjes gebakken, waarbij de jongen zijn moeder mocht helpen. De worstjes barstten open op het moment dat deze werden verhit. Doordat ze openbarstten, vond de jongen dat de worstjes op een vulkaan leken. Vanaf dat moment werden de worstjes vulkaanworstjes genoemd. 

Door iets met uw kind te ondernemen kind en tegelijkertijd gezellig te kletsen, waarbij u de dingen benoemt die u doet en gebruikt, ontwikkelt de woordenschat van uw kind zich.

Ook kunt u met uw kind naar de bibliotheek gaan. U kunt dan samen boeken kiezen en deze vervolgens samen lezen. Daarnaast kunt u uw kind(eren) verhalen in uw eigen taal vertellen. Misschien kent u verhalen van vroeger die u zelf van uw ouders of grootouders gehoord heeft. Vertellen, voorlezen en lezen zijn erg belangrijk voor de taalontwikkeling van uw kind.

Tijdens de koffieochtend heeft Diane ook nog een aantal websites genoemd waarbij u uw kind(eren) kunt helpen met het verbeteren van taal. Er is een app die u kunt downloaden genaamd van 0 tot taal en is te vinden op www.google.nl 
Een andere interessante website is www.meertaligheid.nl, waar uw kind taalspelletjes kan doen. Misschien ook een leuk idee om af en toe in de vakanties te doen. Andere interessante websites zijn www.kindertaal.nl en www.leesplein.nl

Andere leuke websites voor spelletjes zijn: Er zijn ouders die graag meer verdieping zouden willen zien van de thema’s die op de koffieochtenden worden behandeld. Wij hebben bedacht dat het wellicht een goed idee is als hiervoor een aantal avonden wordt gepland.  Dan kunnen er waarschijnlijk ook meer vaders aanwezig zijn. Wij zouden het fijn vinden als er zoveel mogelijk ouders naar deze avonden zouden kunnen komen.
 
Het is bijna voorjaarsvakantie. In de voorjaarsvakantie kunt u met uw kind(eren) naar buiten gaan. Kinderen genieten er vaak van om in het bos te wandelen. In de omgeving van Leiden zijn er meerdere bosgebieden waar u naartoe zou kunnen gaan. Het is misschien wat koud in deze tijd van het jaar, maar met een shawl om en eventueel een muts op is het prima te doen. Als u een beetje stevig doorstapt, dan wordt u vanzelf warm. De kinderen lopen, rennen en spelen zichzelf wel warm.  

Een leuk bos voor kinderen is het “Panbos”in Wassenaar, wat valt onder de gemeente Katwijk. Het bos bevindt zich op de weg richting Duinrell. Het bos heet eigenlijk het Pan van Persijn (https://www.katwijk.nl/cultuur-sport-en-vrije-tijd/vrije-tijd/panvanpersijn/).

De Pan van Persijn, ook wel het Panbos genoemd, is een wandel- en speelbos voor jong en oud. Het bos heeft eendenvijvers, speeltoestellen voor kleine kinderen, een hertenkamp en mooie grasvelden voor ontspanning. In de Pan van Persijn is een deel van de Atlantikwall uit de Tweede Wereldoorlog te zien. Er is een touw waar de kinderen aan kunnen hangen en een hindernisbaan. Ook is er een Trimbaan, wat leuk is voor de grotere kinderen.

De entree is voor kinderen tot 16 jaar gratis en vanaf 16 jaar betaalt u € 2,00 per persoon. In het Panbos bevindt zich een theehuis waar u eventueel iets kunt eten en drinken. Met de auto is het ongeveer een kwartiertje rijden vanuit Leiden. Op een gegeven moment ziet u aan de linkerkant van de weg een Pannenkoekenhuis. De ingang van het Panbos ligt aan de overkant van het pannenkoekenhuis.

Het is echt de moeite waard om een keer naar het Panbos toe te gaan. Ook in de lente en in de herfst is het heerlijk om in dit bos te wandelen. In de herfst vind je er gemakkelijk dennenappeltjes, eikeltjes, beukennootjes en kastanjes, en in de zomer kunt u op een grasveld zitten bij het speelbos, terwijl de kinderen heerlijk spelen. Ook hier kunt u samen met taal bezig zijn. Praat met uw kind over wat u ziet en vraag wat uw kind ziet.

Het Panbos kunt u de gehele week bezoeken, dus ook buiten de vakanties op een woensdagmiddag of in het weekend. Mocht u in de gelegenheid zijn om er eens een kijkje te nemen, dan wens ik u allen veel plezier!
 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
13-02-2018

Deze week geef ik u wat informatie over de spelletjesmiddag.

Zoals u in de Om de Weekbrief kunt lezen, is er volgende week donderdag 22 februari een spelletjesmiddag.

De spelletjesmiddag organiseerden wij jaren geleden al en het was altijd erg leuk. Er waren veel activiteiten om uit te kiezen en in alle klassen was wel iets te doen.  De kinderen hadden het altijd erg naar hun zin. De laatste jaren hebben wij geen spelletjesmiddag meer georganiseerd, omdat er steeds veel te doen was op school.

Vorig jaar mochten de kinderen iets kiezen als beloning voor PBS en zij hebben toen gekozen voor een spelletjesmiddag. Dit hebben wij vervolgens georganiseerd en het was weer erg leuk.  De kinderen hebben toen armbandjes gespaard en ook nu sparen de kinderen weer armbandjes. Zij moeten ervoor zorgen dat zij 150 armbandjes per klas hebben gespaard. Wij gaan ervan uit dat dit gaat lukken, dus hebben wij de spelletjesmiddag al in de planning staan. 

Tijdens de spelletjesmiddag zijn er diverse spellen en activiteiten in de klassen. De kinderen mogen zelf door de hele school lopen. Zij krijgen een bonnenboekje waar alle spellen en activiteiten in staan vermeld.  De activiteiten die de kinderen gedaan hebben, worden door de begeleider afgetekend. Verder krijgen de kinderen ook een keer limonade en een koekje.

Ook vragen wij ouders of zij willen helpen bij de spelletjesmiddag. Het opzetten van een spelletjesmiddag vergt altijd flink wat organisatie omdat alles in een korte tijd in de klassen moet worden klaar gezet. Alles wordt klaargezet wanneer de kinderen pauze hebben. En uiteraard is er tussendoor een rustmoment voor de kinderen als zij dit willen. Zij kunnen dan even bijkomen met limonade en een koekje.

Het belooft weer een gezellige middag te worden.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Het thema van de koffieochtend van 15 januari jl. was het spelen van gezelschapsspellen met uw kind(eren).

Op de koffieochtend hebben wij gesproken over het belang van het spelen van gezelschapsspellen.
Het is belangrijk dat u regelmatig een gezelschapsspel doet met uw kind(eren) omdat het leuk en gezellig is, maar daarnaast ook erg leerzaam.

Wat zijn gezelschapsspellen?
  • memory
  • kwartet
  • domino
  • lotto's
  • ganzenbord
  • mens-erger-je-niet
  • vier op een rij
  • vlooienspel
  • "Rara wie ben ik"
  • galgje
  • sjoelen

Belangrijke redenen om een gezelschapsspel met uw kind  te spelen:
  • Gezelschapsspelletjes hebben een gezelligheidsfunctie;
  • Het gezellig samen een spel spelen staat voorop bij het spelen van gezelschapsspelletjes, maar een kind leert er ook van zonder dat hier de nadruk op wordt gelegd;
  • Het kind leert om zich aan regels te houden;
  • Het kind ontdekt wat winnen en verliezen inhoudt. Tegen je verlies kunnen, is voor veel kinderen nog een hele kunst. Het duurt soms even voordat ze dit onder de knie hebben;
  • Het kind leert hoe het is om iets gezamenlijk te doen;
  • Van bepaalde spelletjes leren kinderen beter waarnemen;
  • Er zijn ook spelletjes die het denkvermogen en het geheugen van een kind trainen;
  • Van spelletjes met cijfers leert een kind cijfers herkennen en krijgt een getal meer betekenis.

Samenwerken
Samenwerking is nodig bij elk spel, zelfs bij de spellen waarbij je alleen tégen elkaar speelt. De samenwerking ligt dan in het zich houden aan de regels en de gedachte van het spel. Een spel wordt een unieke ervaring als de samenwerking vlekkeloos verloopt. Samenwerking is de sleutel tot succes.

Ontspanning
Spelen zorgt voor ontspanning en ontspanning heeft iedereen nodig om te kunnen leven. Geniet daarom geregeld van een het doen van een spelletje.

Creativiteit
Veel spellen belonen creativiteit. Bedenk een creatief plan om anderen te slim af te zijn. Hoe goed kun je bijvoorbeeld vijf woorden uitbeelden binnen 30 seconden?
Met creativiteit houd je een spel levend, echter zodra een spel voorspelbaar wordt, zal het minder vaak gespeeld worden. De kans om creatief bezig te zijn, is een reden die je ook terugziet bij vele andere hobby’s.

Sociaal
Niet alleen tijdens het spel, maar ook door middel van het delen van een gemeenschappelijke ervaring met anderen. Er zijn dan ook genoeg gespreksonderwerpen.

Sommige spellen zijn misschien een beetje duur om zo maar even tussendoor te kopen. U zou er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om met een verjaardag, het sinterklaasfeest, het suikerfeest of het offerfeest een spel aan uw kind cadeau te geven. En natuurlijk kunt u ook naar de Speelotheek gaan om daar een spel te lenen.

Een spel hoeft niet altijd geld te kosten. Er bestaan ook spellen waarbij u geen of nauwelijks materiaal nodig heeft. Hieronder staan enkele voorbeelden:
  • "Ik zie, ik zie wat jij niet ziet"
  • "Zakdoekje leggen"
  • "Verstoppertje"
  • "Ik ga op reis en ik neem mee..." 
  • "Schipper mag ik over varen?"
  • "Tikkertje"
  • "Elastieken"
  • "Touwtje springen"
Kinderen vinden het erg leuk wanneer u als ouder een spel met hen speelt. Daarnaast is het spelen van een spel niet alleen gezellig en leuk, maar ook erg leerzaam. Wanneer u bijvoorbeeld “ik zie, ik zie wat jij niet ziet" speelt, leren de kinderen de kleuren goed en leren zij ook om zich goed te concentreren en te ontdekken wat er in hun omgeving te zien is.

Op de koffieochtend hebben wij diverse gezelschapsspellen met de ouders gespeeld. Wij merkten dat de ouders het zelf ook leuk vonden om een spel te spelen.

Er zijn ook spellen die erg nuttig zijn voor specifiek peuters en kleuters. Deze spellen zijn vooral nuttig omdat de kinderen zich via dit spel kunnen voorbereiden op de basisschool en de weg naar groep 2 en 3.
Deze spellen heten: "Ik leer op weg naar groep 1", "Ik leer op weg naar groep 2", "Ik leer op weg naar groep 3".

Er is ook een spel dat "Kleuterschool" heet. Dit spel is bedoeld voor kinderen vanaf 3 t/m 6 jaar. Deze spellen zijn erg leerzaam en verkrijgbaar in bepaalde speelgoedwinkels, maar ook online te bestellen. De prijzen variëren van € 12,99 t/m € 21,99.

Het is wellicht handig om online te kijken waar de spellen het goedkoopst zijn. Het is echt de moeite waard om deze spellen aan te schaffen. Uw kind(eren) kunnen zich zo goed voorbereiden. Het is natuurlijk wel belangrijk dat u de spellen samen met uw kind(eren) speelt.
 
Ik zie ik zie wat jij niet ziet...
"Ik zie ik zie wat jij niet ziet" is een leuk kinderspel dat zowel als binnen als buiten gespeeld kan worden.
 
Hoe werkt het spel?
De kinderen gaan bij elkaar zitten en één persoon mag een voorwerp in gedachten nemen wat te zien is in de ruimte waar de kinderen zich bevinden. Vervolgens is het is de bedoeling dat de andere kinderen proberen te raden wat diegene ziet.
Het kind dat een voorwerp in gedachten heeft genomen zegt: "Ik zie ik zie wat jij niet ziet en het is rood". Vanaf dat moment gaan de andere kinderen om zich heen kijken en gaan ze voorwerpen zoeken die rood zijn. Ze noemen deze op en diegene die het goed geraden heeft, mag bij de volgende beurt een voorwerp in gedachten nemen en zeggen: "Ik zie ik zie wat jij niet ziet en het is....".
Dit spel is ook geschikt als je onderweg bent tijdens de vakantie; zo hebben kinderen onderweg ook iets te doen.
Benodigdheden: er zijn geen bijzondere spullen nodig.
Leeftijd: dit kinderspelletje is geschikt voor kinderen van minimaal 4 jaar.
 
Schipper mag ik overvaren?
Speluitleg:
Iedereen staat aan één kant van het terrein, behalve de "Schipper". Deze geeft een opdracht aan de andere kinderen (zie hieronder). Wanneer er een signaal gegeven wordt, loopt iedereen het terrein over, terwijl zij hun opdracht uitvoerten
Lukt het één persoon niet de overkant te bereiken, dan kan de Schipper dit kind aantikken en moet hij of zij de schipper verder helpen met een taak. Doel van het spel is natuurlijk om zo vaak mogelijk heen en weer over te steken.

Opdrachten:
Een klassiek voorbeeld is te spelen er aan de ene kant een opdracht wordt gegeven (bijvoorbeeld hinkelen, koprollen, . . .) en aan de andere kant een kleur wordt genoemd. Bij de kleur is het de bedoeling dat je er voor zorgt dat die kleur niet in je kleding voorkomt. Is dat zo, dan mocht je over, is dat niet zo: run for it!
Meestal mag de Schipper zijn opdracht pas geven nadat de anderen zingen:
"Schipper mag ik overvaren, ja of neen? Moet ik dan een cent betalen, ja of neen? Wat moet ik doen?"
Doel:
behendigheid, samenwerken, snelheid
Omschrijving:
probeer zo lang mogelijk aan de overkant van het plein te raken
 
Woordslang
Het eerste kind bedenkt het woord en het volgende kind moet dan een ander woord verzinnen met als eerste letter de laatste letter van het vorige woord. Het klinkt veel ingewikkelder dan dat het werkelijk is. Ik zal je een voorbeeld geven:
soeps-slaat-tapijt-trein-noot-teen-nagel-lepel.
De dik gedrukte letters komen met elkaar overeen. Het is een heel makkelijk spelletje.
Voor wat meer uitdaging kun je de spelregels aanpassen door dit spel bijvoorbeeld met onderwerpen te spelen, zoals jongensnamen, meisjesnamen, dieren, kleuren, landen enz.
  
Geen ja, nee of uhh zeggen
Nog een klassieker! Het is niet gemakkelijk om deze drie woorden niet te mogen zeggen. De gemakkelijkste manier is gewoon proberen een gesprek met elkaar te voeren zonder dat je Ja, Nee of Uhh zegt. Degene die het wel zegt, is af!
Dit spel is op zich al moeilijk genoeg, maar wil je nog meer uitdaging? Bedenk dan van te voren onderwerpen die je op gesprekskaarten kunt schrijven. Stel vervolgens vragen aan jouw tegenstander. Iemand die niets weet over een bepaald onderwerp zegt sneller “UHHHH”
 
Fopsommen
Het volgende spel is bedoeld voor wat meer gevorderden.
Noem een rekensom en geef gelijk ook het antwoord. Degene na jou moet vervolgens zeggen of de som goed of juist fout is. Je moet dus goed kunnen hoofdrekenen om dit spel te kunnen doen. Ideaal om bij kinderen wat automatisering in de sommen te krijgen.
Zo, dat zijn dus al zes spelletjes waarmee je jouw vakantietrip helemaal kan opvrolijken. Je hoeft je dus geen moment meer te vervelen.
 
 
 

De Viersprong in beeld

Powered by BasisOnline